Svart trompetsopp

Hele familien var i skogen idag og for første gang snublet vi oversvart trompetsopp et felt med svart trompet-
sopp! Er du sopp-plukker så skjønner du helt sikkert hvor fantastisk det var! Den er veldig lett å gjenkjenne og man kan ikke ta feil. Vi har forvellet soppen og jeg har startet jakten på
gode oppskrifter. Fant denne som passer meg perfekt da jeg elsker gåselever:

Gåselever med svart trompettsopp og purre

4 porsjoner

2 1/2 dl rødvinssaus (se egen oppskrift)
1 1/2 dl crème fraîche
salt
nykvernet svart pepper
450 g fersk gåselever
200 g svart trompetsopp, rengjort og strimlet
2 ss hakket dill
8 små purrer, kokt i vann i 10 min. og skåret i to på langs

Kok opp rødvinssausen. Tilsett crème fraîche og la sausen koke inn til det halve. Smak til med salt og pepper.

Skjær gåseleveren i 1 cm tykke skiver, krydre med litt salt og pepper og tørrstek skivene i stekepanne med slippbelegg på middels varme til de er lett brunet på hver side. De gir fra seg mye smaksrikt fett som er perfekt til å steke soppen i.

La soppen steke i ca 5 min under stadig omrøring. Ha dill i sausen og dekk fire varme tallerkener med saus.

Anrett skivene av gåselever midt på hver tallerken og fordel sopp og purre omkring

Siden denne kanskje ikke er mest barnevennlig og også litt kostbar håper jeg på å finne noen andre alternativer. Har du noen god eoppskrifter så del de gjerne med oss!

Legg igjen en kommentar

2 kommentarer

    • Takk for at du delte denne linken. Spørs om Foie Gras smaker like godt nå – hvis jeg i det hele tatt skal spise det igjen…..

      Svar

Legg igjen en kommentar

